Nonsens, garrar och allt därimellan

Direktlänk till inlägg 14 maj 2008

Gröna bilister

Av Zippo - 14 maj 2008 23:13

Känns lite grann som om gröna bilister tror att Sveriges bilägare ligger intelligensmässigt i paritet med en kålrot.

Nu är ju jag ganska så säker att så även är fallet med ganska så många men det finns inte en chans i H-E att jag skulle punga ut 10-15 000:- bara för att nån trädkramare säger att det är rätt väg att gå och jag är nog inte ensam om att tycka så.

Att sen kalla sig för gröna bilister bevisar väl redan tesen att de nog är en aning förvirrade. 


Självklart så tycker jag att man skall minska utsläppen o.s.v men det måste väl finnas andra sätt att göra det på.


Pappa och jag satt och snackade om bensinpriser häromdan och vi var rörande överens om att det är märkligt att moderna bilar fortfarande drar så mycket bensin.

Vad händer på den fronten egentligen?, inte mycket.

Han berättade att hans mellanklassbil redan på 60 talet drog mindre soppa än de flesta av dagens bilar (0,7/mil).

Vet av erfarenehet att min nya moderna bil som med datorstyrd precision reglerar både det ena och det andra slukar runt 1 liter/mil.

Märkligt tycker jag.


/Zippo


Andra bloggar om: bensin, dyrt, utsläpp, etanol, driftskostnad, bilar, utveckling

 
ANNONS
 
Johan

Johan

15 maj 2008 02:18

En annan lite smått ironisk sak är ju att Etanol inte är särskillt miljövänligt heller. Själva etanolen är kanske miljövänlig men framställningen av den verkar vara långt ifrån ren.

http://blogg.aftonbladet.se/2111

 
Ingen bild

Hazzard

15 maj 2008 08:30

Skulle du lita på någon av männen på bild? Den en ser ut att vara med i "Bonde söker fru" och den andra skulle kunna vara med i casting till uppföljaren till "Apornas plant", osminkad. Som vanligt är det den lilla människan som ska bära uppsatta mål som dom styrande har satt. Sätt lite mer press på storföretagen.

/Hazzard

/Hazzard

 
Ingen bild

mogge

15 maj 2008 10:13

10000-15000kr för en konvertering, det var ju en del. Vet folk som redan konverterat sina bilar och då pratar vi om en kostanad på runt 3000. Kommer trängselskatten försvinna på dom konverterade bilarna?

 
Ingen bild

Kung Birger

15 maj 2008 12:22

Visst fanns det bilar på 60-talet som förbrukade 0,7 l/mil men då får man komma ihåg att de utvecklade 50 - 60 hkr. Amazon Sport gav, om jag minns rätt, hela 75 hkr. Dessa bilar spydde ut sot och oförbrända kolväten på ett oerhört sätt. Nu ger samma förbrukning uppemot 250 hkr och prestanda som inte ens sportvagnar kunde drömma om på 60-talet. Dessutom är ju avgaserna otroligt rena nuförtiden. Jag har en bekant som äger en gammal Ford Mustang Cobra Jet som med lätthet hänger med en BMW M3. Det är bara det att den slukar drygt 8 liter/mil när man buskör. Allt var inte bättre förr!

Hälsningar

 
Ingen bild

Jan-olof

15 maj 2008 14:34

Jag konverterade en mercedes C180 4 Clyl för can 4000 samt en Chrysler Voyager för ca 6000 kr... De går mycket bra efter ett par år...

var kommer 10 000 till 15 000 från?

 
Ingen bild

Sture

16 maj 2008 23:17

Zippo: Du verkar tänka ganska kortsiktigt och Kung Birger verkar ha några rader text som Du borde fundera över.

Johan: Snälla Du, tänk efter lite... Produktion av etanol i stor skala (och nu menar jag riktigt stor skala) är en mycket ung industri och inte i närheten av sin fulla potential. Om du jämför den med oljeindustrin så ligger oljeindustrin 100 år före... Ger det skäl tycker du att straffa ut etanoltillverkningen innan den ens har tillåtits att utvecklas? Snacka om bakåtsträvande och framtidsfientligt. Utveckla inget nytt, svart-vit TV har ju funkat i alla år...

Tror du förresten att oljeindustrin är guld och gröna skogar och att denna industri bara spyr ut ånga från hallonsaft i atmosfären? Snälla... Naiviteten måste ju ha gränser?

 
Ingen bild

ZIppo

16 maj 2008 23:45

Hola Sture!
Har ju självklart läst vad "kung Birger" har skrivit och har väl egentligen inga större invändningar.
Men faktum kvarstår, dagens bilar slukar för mycket bensin och utvecklingen borde enligt mig ha kommit längre sen 60-talet.
Självklart så vet jag att dagens bilar enligt specifikation inte drar 1 liter/mil men då de flesta bilar körs i stadstrafik och har mer eller mindre "ostämda" system så hamnar de flesta i praktiken i alla fall på nästan 1 liter i förbrukning.
Så om man då går ner lite i hästar och utvecklingen skulle ha haft den av mig tänkta gången så borde väl de flesta bilarna idag ligga och snitta på 0,5-0,6 i stadstrafik.
Det tycker jag i alla fall.
Vad det gäller etanol så inser jag att Sture och jag har diametralt motsatta åsikter så en förlikning i det ärendet känns lika avlägset som den mellan syrrorna och deras arbetsgivare.

Inte för att jag är en bakåtsträvare men jag anser att det måste finnas bättre alternativ.

/Zippo

 
Ingen bild

Dp

17 maj 2008 08:21

Priset för konvertering är larvigt högt, eller skall det som praxis följa allt annat i Sverige=svindyrt. Det går att konvertera för mycket mindre pengar.

 
Ingen bild

Fredrik

17 maj 2008 16:13

"Inte för att jag är en bakåtsträvare men jag anser att det måste finnas bättre alternativ."

Klart det finns bättre alternativ men när det gäller möjligheter att konvertera befintlig otto-motor-baserad bilpark så finns det inte speciellt många alternativ som är prisvärda. E85 är ju inte nödvändigvis miljövänligare (iaf inte så länge man inte fått igång en storskalig lokal produktion som är energieffektiv) men jämfört med olja så har den ur ett växthusperspektiv sina poänger.

Att göra inget för att man inte tycker att de alternativ som finns ger en tillräckligt stor förbättring känns inte speciellt smart.

Utveckling fungerar oftast på det sätt att man tar små steg som alla innebär en förbättring. Jämför man min v70 (bensin) med den 240 jag en gång lärde mig köra bil i så drar den faktiskt bra mycket mindre bensin per mil (även om den fortfarande är rätt törstig jämfört med småbilar) den har betydligt renare avgaser (mycket tack vare katalysatorns intågande) trots att den är betydligt starkare och mycket säkrare.
Naturligtvis är det inte tillräcklig utveckling men att säga att det inte hänt något är rätt felaktigt. Att det inte hänt mer beror till stor del på att Otto-motorn i någon mån är fulländad, ska man göra stora förändringar måste man hitta på en annan motortyp och att uppfinna en helt ny bensinmotortyp låter inte som något någon skulle vilja slösa pengar på idag, när den väl lanseras kanske ingen vill ha en bensinbil ändå.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zippo - 15 augusti 2013 14:15

Det sista är inhandlat, transport till flyget är bokat, transport från Arlanda likaså. Tja inte så mycket mer att säga....imorgon bär det hemmåt. Sista restaurangbesöket skall nu göras sen slafen. /Zippo...

Av Zippo - 14 augusti 2013 15:56

Som rubriken antyder så var det fiske som stod på menyn idag...satan vad kul det var. Dagen började dock lite sisådär då jag var tvungen att i panik se till att taxichaffisen hittade en toalett...snabbt skulle det gå...men det löste sig. Sen blev d...

Av Zippo - 13 augusti 2013 17:19

Tja, grabbarna har shoppat vad grabbar vill shoppa....skräddarsytt och lite programvaror. Sen blev det i nte så mycket mer...det är fan dyrt i Thailand..i alla fall om man skall märkesshoppa och kopiorna är många gånger rätt kassa. Jag hann även id...

Av Zippo - 13 augusti 2013 02:56

Med lite bättre sängar så sov man ju som en kung. Följdaktigen så vaknade jag lite tidigare än jag brukar så jag passade på att besöka gymet på hotellet. Det var nån vecka sen som jag ägnade mig åt den typen av aktiviteter så antagligen så är jag ö...

Av Zippo - 12 augusti 2013 17:15

Back on the hotel. Skräddaren hade tyvärr stängt för idag så jag och grabben tog en sväng runt "hooden" medans tjejerna gick och kika in lite shopping. Efter en vända så stannade vi på Landmark Hotels terass och drog en bira och vanilla shake. Göt...

Seek and destroy

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Följ bloggen

Följ Nonsens, garrar och allt därimellan med Blogkeen
Följ Nonsens, garrar och allt därimellan med Bloglovin'

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

RSS


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se